Alla inlägg under juli 2011

Av David Olovsson - 15 juli 2011 10:35

At the moment I am in göteborg , (south west of Sweden). Here I meet lots of other adoptees from BG (Bulgaria), different ages and personalities, thats for sure.

We have a annual meestig, for a few days
Thank Robin K which lends "Internet" because Kvibergs own internet is crap.

Unfortunately, I have not been on these meetings for 9 years, which makes me have a better memory of all mothers and fathers, than all the children who also are here. We are a total of 123 - a lot !

None mentioned and none forgotten? - It doesn´t  work this time: (, Im so sorry

Fun is  to see that almost everyone, of the younger are "adult", ut used to be the opposit. Last time I saw them all, I thouged there was just a lot kids running around trying to make me MAD!  hahahahah


I wish that I could have had more contact with Robert, but he is one of the organizer for this years meeting, and is therefore quite busy. Promise to take back all the years that were missed.

Football was the highest priority for me for a very long time, but i realize this means much more at this moment!


Send all my regards for Bulgaria, (Lovech, Sofia och Totleben)


CIAO!





 

Av David Olovsson - 15 juli 2011 10:25

I skrivande stund befinner jag mig i GBG. Här träffar jag massa andra adopterade från BG, (Bulgarien).


Vi träffas sedvanligt en gång om året ett par dagar.

Tackar Robin K som lånar ut "internet", eftersom Kvibergs eget internet är kasst.


Dessvärre har jag inte varit med på dessa träffar på 9 år, vilket gör att jag har bättre minne av alla mammor och pappor än barnen som finns här. Vi är totalt 123 st.

Ingen nämnd och ingen glömd?  - den funkar inte denna gång  :(


Roligt är ändå att se alla så "vuxna"  jämfört med för 9 år sedan då jag upplevde att massa snorungar sprang omkring å jävlades. Vi har mer gemnesammt numera, och allt blir så mycket roligare.

Önskar dock att jag hade kunnat ha lite mer kontakt med Robert, men han är en av medarrangörerna och är därför rätt upptagen. Lovar att ta igen alla år som missades.

Fotbollen var prio 1 väldigt länge, men en gamal man gör så gått han kan :9



Over and out.


Hejjs


/ D0


Av David Olovsson - 9 juli 2011 10:30

Hej!


Igår var det en väldigt tuff dag, upp tidigt, sedan direktsänd ntervju i bulgariska BTV. Jag har sovit mycket för första gången under hela resan :)


I nuläget har mer än 700 personer sett det 14 minuter långa klippet på BTV:s hemsida:) Kanske är detta något vi kan göra igen, en annan gång.


Ligger bara och slappar, ha en bra dag !

Hejjs!


---------------------------------------------------------------------------------------


Hello!


yesterday was a hard/rough day, get up early and than live broadcast interwiev with bulgarian BTV, (Tazi-sotrin).

This is the first night i have slept until i was satisfyed under this trip!


For the moment more than 700 has seen the interwiev via internet at BTV:s site.

I really look forward to do this again, anytime.


Have anice day/ Priaten den!

Do skoro:)

Av David Olovsson - 8 juli 2011 17:04

Hello!


Today I got up at 6:15, (extra early), because I and Agneta participated in a live interwiev at BTV: "Tasi sotrin" moringshow.

We had a very hard time finding the entrance to the BTV. There was no signs anywhere of where their input was.


08:15 we finally found the entrance, five minutes later someone would pick us up for a quick intro and make-up before the intewiev. The minutes passed, no one came ...


With six minutes left until the transmission, (08:40) , we met the interpreter, transfered my photos to the slideshow on the USB. We just managed to get clear, then we just sneaked into the studio and the "intro" was started.


They asked how old I was when I came to Sweden, my Swedish parents' profession, what I want to work with later in my life, and a little about adoption and how we "thought about it with Swedish mind".


After the interwiev, we walked around the streets of Sofia. We went to Alexander Nevski cathedral, and eat some good stuff:)


Some people has recognized us from TV :)


All for today!
CIAO













Av David Olovsson - 8 juli 2011 16:50

Hej !


Idag klev jag upp 06:15, (extratidigt), eftersom jag och Agneta skulle vara med i bulgariska "morgonsoffan" 07:40.

Vi hade väldigt svårt att hitta ingången till BTV. Det var inte skyltat någonstans om vart deras ingång fanns.

07:15 hittade vi äntligen ingången, fem minuter senare skulle någon hämta oss för ett snabbintro och sminkning innan sändningen. Minuterna gick, ingen kom...

Med 6 minuter kvar till sänding, hann vi träffa tolken, föra över mina bilder till slideshow på USB. Vi hann just bli klara, sen var det bara att smyga in i studion och "påan", (introt) gick igång.


De frågade hur gammal jag var när jag kom till Sverige, mina svenska föräldrars yrke, vad jag vill jobba med senare i livet, lite om adoptioner och hur vi tänker och ser på det med svenska ögon.


Efter intervjun har vi gått runt på Sofias gator, sett Alexander Nevski- katedralen, ätit lite goa grejjer :)


Några på stan kännde igen mig och Agneta från morgonens program


Allt för idag !


Hejjs!


Av David Olovsson - 7 juli 2011 21:38

Hello!

Today there has been new adventures ...

We left Lovech about 13:00, and then went to Cherven Bryag where my biological parents and siblings were waiting curiously for me. 14:30, I met them all again!

The meeting with the family was filmed by BTV, that will make short sequences for the interview tomorrow.

We hugged eahother and talked for a while, before we went into their little house, 4x4 meters.

I the, showed pictures and a film from Sweden, and told him about all the feedback/respns that "Spårlöst" has given me since October. Photos are available on FB tonight:)

Many people from the village where they lives was very curious because they recognized me since last time I was there.

As we sat and had lunch in downtown Cherven Bryag before the actual meeting took place, I was featured by most of the people, especially one man that recognized me. He said that my father said to him earlier today: - my son is soon coming back home today!

Tomorrow I will be interviewed in live TV (BTV) 08:40 (BGtime). The link for this are in my profile, down billow.


Hugs / D

Av David Olovsson - 7 juli 2011 18:40

Hej!


Idag har jag varit ute på nya äventyr...


Vi lämnade Lovech ca 13:00, för att sedan åka till Cherven Bryag där mina biologiska föräldrar och syskon väntade spännt på mig. 14:30 träffade jag dem alla igen!

Mötet med familjen filmades av BTV, som kommer klippa in sekvenser i en senare intervju.


Vi kramades och surrade lite innan vi sedan gick in i deras lilla hus, 4x4 meter.

Jag visade bilder och film från Sverige, och berättade om all respons som Spårlöst gett mig sedan oktober. Bilder finns på FB ikväll :)


Många från byn där de bor var mycket nyfikna eftersom de kände igen mig sen sist.

När vi satt och åt lunch i centrala Cherven Bryag innan själva mötet ägde rum, blev jag utittad av de flesta, och endel kände igen mig, spec en man som jobbar på en restaurang. Han sa att min pappa sagt till honom: - min som kommer snart hem igen!


Imorgon blir det intervju i direktsänd Tv, (BTV) 07:40 svesk tid. Hoppas kunna lägga upp en länk där ni kan se intervjun .


In English soon!


kram / D

Ovido - Quiz & Flashcards