Direktlänk till inlägg 30 juni 2011

Intensiv och mycket emotionell dag!

Av David Olovsson - 30 juni 2011 23:15

Hej där ute!


Idag har jag varit med pavlina nästan hela dagen:)

Vi började med besök på hennes gammla jobb innan hon blev föreståndarinna på Detskata Gradina (mitt barnhem).

Sedan åkteve till Slavjanovo där en föredetta anställd numera jobbar som pensionär.

Pavlina har slitit häcken av sig för min skull, (sökt reda på 2 mycket betydelsefulla personer i itt liv). Jag fick träffa en av de två barnskötarna som ansvarade för min grupp. Lela Rositza, (fröken Rositza), minns jag väl, och hon mig, ännu mer. Rositza grät över att jag hade kommit tillbaka och visat upp mig. Hon berättade att jag som liten var duktig på att äta, sova, lyssna och sjunga:) Hon minns även mitt infekterade öga, och frågadeom jag hade opererat eftersom hon viste att det inte fanns medicin i Bulgarien på den tiden.

Med andra ord: flera minnen/pusselbutar kom på plats efter en underbart möte. Hoppas jag kan göra om det!


Sedan vidare till Pleven, där Pavlina jobbar som mäklare . I bilen påväg dit sa varken jag eller Pavlina mycket till varandra, det var för mycket känslor som rusade omkling i kroppen för att orka.  I hennes kontor rusar en kvinna fram till mig. Det var Mama-Ta´(Tanja Darvenko), kvinnan som tillsammans ansvarade för min grupp med Rositza. Jag visade bilderna och film från min uppväxt i sverige. Mama-Ta´ var MYCKET gald. Hon berättade om hur jag var som liten, och frågade även hur det stod till med mitt öga. Även Mama-Ta´ sa att jag var en god sångare som liten, och att jag alltid var glad, (barnhemmets solstråle).

Gladast blev hon dock när hon via min mobil fick prata med Victor, (nu 23 år, men då hennes stora favvorit som också adopterades till Sverige och bor i Göteborg).

Jag vet hur mycker Mama-Ta´ älskar Vicort att jag ville att de skulle få återförenas för ett par minuter. Victor och Mama-Ta´sjöng en låt som vi brukade sjunga. Trots att Tanja bara pratade bulgariska och Victor svenska, så var det som att de förstod varanda. Mycket starka minnen som Mama-Ta´pratade om med mig. Blev en liten tår också :)

Mitt favoritord som liten = Plomki = kläder på bulgariska. Detta upprepade hon flera gånger och skrattade högt :)


Efter att jag visat mina bilder gick vi till en restaurang. Pavlina bjöd oss på en fantastico lunch. Tomaterna smakar underbart, även gurka och andra görnsaker,(mycket godare än i Sverige). Smakade även en underbar soppa, moussaka och palachinka, (bulgariska pannkakor).

Wounderful taste sensation :)


efter lunchen gick jag och Mama-ta´ runt på Plevens gator, kollade i affärer, tittade på sevärdheter, pratade om barnhemmet, om det förflutna men även om hur dagsläget ser ut för oss barn som hon minns extra mycket.


18:30 Tillbaka med Pavlina till Totleben. Kort paus, sedan middag hos Monka´(en kvinna som jobbar på Detskata). Hon bjöd på god sallati, kartofi , i kebapche, (Sallad, potatis och bulgarisk kebab). Lite Raki´a och lite öl ala´Bulgarien provade jag, vilket var rätt OK:)

Mycket mys med moya novo preatel = min nya kompis, (en dundersöt kattunge som låg i min famn mest hela kvällen). Visade bilder och film för Monka´, hennes man, barn och bekanta som åt med oss.


UNDERBAR DAG!


zega, spya= nu, sova!


Hejjs!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av David Olovsson - 11 december 2013 01:57

Hej på er!   Natten till igår kom ca 5 cm snö. Helt plöstsligt slog vädret om, (6 grader varmt, regnigt och halt ...)   Fick ett ryck, kunde inte sova. Gjorde därför en research ang adoptioner i Bulgarien. Hittade då 2 länkar som jag inte...

Av David Olovsson - 1 april 2012 19:38

Hej!   Här kommer en sista påminnelse... Vill ni se igen eller missat mitt avsnitt av Spårlöst från 2011, så har ni chansen att se detta 21:00 på kanal 7.   Frågor och diskussioner efter programmet hänvisar jag hit till bloggen eller till m...

Av David Olovsson - 29 mars 2012 21:13

Här rullar allt på som vanligt... Har i princip flyttat in permanent i nya lägenheten som jag har renoverat:) För er som vill se igen, eller missat mitt av snitt av Spårlöst från 2011 kan se det igen 21:00 på 7:an på söndag! Syns i rutan!! ...

Av David Olovsson - 20 oktober 2011 23:22

Här får ni en exlusiv titt på ett reportage som ev. kommer översättas till bulgariska för att publiceras i en av de större tidningarna i Bulgarien senare i höst.   Här ska ni få ytterligare inlblick i hur livet som rom kan vara - mycket tufft... ...

Av David Olovsson - 20 oktober 2011 00:23

Hej på er!   Stort tack till er som fortfarande hänger med...   Man kan säga att allt har lagt sig nu, men då och då kommer det någon kommentar ang min medverkan i Spårlöst.   Här kommer jag beskriva kort och gott vad som hänt nu såhär et...

Ovido - Quiz & Flashcards