Alla inlägg under september 2010

Av David Olovsson - 30 september 2010 09:58

Hej Hej!


Från och  med idag kommer bloggen vila tills vidare. Kan från och med idag inte yppa mig mer, eller skriva här. Förhoppningsvis skriver jag mer, men det blir i samarbete med Spårlöst under 2011.


Frågor och komentarer får ni tyvärr vänta med ett bra tag!


Ha de bra, en annan åker på en vecka!!

Av David Olovsson - 29 september 2010 18:14

Hej mina vänner!


Jag fick för ca en timme sedan veta att 10:e oktober blir det datumet som jag åker till Bulgarien.


Blev uppringd av Maja Härngren son berättade detta för mig. 6:e okt kommer hom upp för en seriösare intervju för att få mer inblick i mitt liv här i Sverige.


Återkommer snart!

Av David Olovsson - 28 september 2010 15:59

Efter en påhälsning i Piteå är jag nu tillbaka i Skellefteå.

 

Idag gjordes inervjun för PT klart. Nu har jag fått klartecken på att ett reportage är OK för redaktionen nere i Stockholm. Jag vet inte vilken dag det publiceras, men i veckan kommer det att bli av:)

 

Fortfarande vet jag inger mer om utresan - TYVÄRR

 

Ikväll åker jag och dömer handboll:)

 

 

Ha de gott!

Av David Olovsson - 26 september 2010 14:24

:9

 

Som ni redan vet/fattat: Jag flyttade till Sklellefteå för en månad sen.

 

Vissa dagar har varit rent deppiga. Har kännt mig ganska ensam i början, men veckan som var, har varit den bästa. Allt har legat på topp.

 

Största överraskningen för mig blir min första fotbollsmatch här i Skellefteå. Jag hade verkligen inte tänkt mig att jag skulle få någon match såhär på hösten.

Förra veckan fick jag tacka nej till en match, men idag ska jag minsann kliva in i domarrollen, med nya lag, ny serie, nya arena och allt!

 

Tyvärr kan jag inte ge någon ny info ang. Spårlöst ännu.

 

Hejj!





Av David Olovsson - 25 september 2010 13:13

Hejj på er!

 

Igår pratade jag med redaktionen. Tyvärr blir det med största sannolikhet ingen utresa 3:e oktober. Detta pågrund av att de hade svårt att pussla ihop "teamet" som kommer följa med mig ner till Bulgarien.

De kommer höra av sig så fort de vet, och då blir det förmodligen spikat.

 

PT, (Piteåtidningen), ringe igår runt 15:20, men jag blev tvungen att tacka nej till en intervju tills vidare. Har lovat produktionsbolaget att inte göra något reportage idagsläget. Just nu finns inte dirkt något som jag ska undanhålla. Att jag tackade nej beror mest på att ett repotage kan "störa" den riktiga produktionen. Produktionsbolaget vill vara de enda som går ut med info om mig.

Dock så är de väldigt possitiva till att de vill göra reportage med mig, med det får blir längre fram i sjäkva processen.

 

Igår jobbade jag, vilket visade sig vara en bra kväll, gästmässigt. Även idag blirt det visst rätt många bokade bort vilket är kul.

 

Piteådamerna kliver förmodligen upp till Allsvenskan imorgon, om de vinner borta mot Kvarnsveden - håller tummarna för er, och för alla andra som har match i helgen!

 

Stort tack till Lisa Ekström - du vet varför:)

 

HEjjs! 

Av David Olovsson - 23 september 2010 22:58

Hockey-torsdag

 

Idag hade jag massa missade samtal. Man kunde nästan tro att nått alvarligt hade uppstått. Hela 27 missade samtal(!) på en dag, det har aldrig hänt mig förr.

Ett av de missade samtalen var från PT, (Piteåtidningen), som ville göra ett reportage med mig efter att en anonym hade tipsat om mig. Efter att jag hade ringt upp och frågat vad de ville, så tog det bara en halvtimme så hade de kommit hem till oss, (föräldrahuset i Sjulnäs). De tog ett par kort när jag lagade mat, på en bild när jag var liten, på mig och mina svenska föräldrar och sedan tog de ett par bilder ute också när jag stod vid ett träd. Tyvärr vet jag inte när reportaget kommer att publiceras.

Har också hunnit klippa mig idagJ (som vanligt, ett bra jobb av Sofia på Hårstudion i Piteå).

Tidigare ikväll får jag till ”Lada”, (Skellefteå Kraft Arena). 19:00 Spelades matchen mellan Skellefteå  och  gästande MODO från Ö-vik. Den matchen vann Skellefteå rätt enkelt med 4-1. Dock kunde ställningen lika gärna blivit 4-4 efter ett par grova försvarstabbar=bjudningar!!!

Fortfarande vet jag inget mer om själva resan till Bulgarien. 3:e oktober är alltså fortfarande det preliminära datumet som jag siktar in mig på.

Återkommer med mer info snart.

 

Sov gott!

Av David Olovsson - 21 september 2010 10:23

Hej alla vänner!

Idag tänkte jag att jag skulle ägna mig mer åt att berätta vem JAG är. Kom på att det kanske finns läsare som inte riktigt har koll, eller de som bara har fått lite koll,(de på nya jobbet).

 

David Olovsson är en sportfåne ända ut i fingertoppar, fast dock begränsat till fotboll och handboll som jag även dömer. De senaste åren har jag börjat blir lite intresserad av hockey också. Innan jag flyttade till Skellefteå från Piteå var jag ett par svängar och såg Luleå i elitserien. Förra året var jag till Skellefteå tre gånger. Nu har jag fem minuters gångavstånd till Skellefteåkraft-arena, fyra minuter till Sunnanå och damallsvenskan, fyra minuter på cykel till stan.

 

Musik har varit en stor del av mitt svenska liv så långt jag kan minnas. Sjunga, de gör jag i duschen och i bilen när ingen hör mig(som alla andra). Sen så har jag spelat blockflöjt i herrans massa år. Under högstadiet spelade jag mycket trummor och piano och på gymnasiet började jag spela bas. Jag kan inte påstå att jag gillat själva musiklektionerna. Jag gillar att ta ut på gehör eller ”planka”. Om jag kan en låt så kan jag oftast spela melodin, vilket är kul, fast vem tar med sig en bas, trummor, piano eller en blockflöjt till en brasa. Nog ska det vara gura när man sitter vid en brasa och myser. Ibland ångrar jag att jag inte började spela gitarr också, men det får bli i nästa liv.

 

Jag är ett matvrak, (Kim och Sralla kan stryka under på detta). Själva volymen som jag kunde få i mig var mer för några år sen, men fortfarande när jag är sugen så kan det bli en hel del. Men jag klarar nog inte Sebbe, som åt upp två jättestora sallader på Blå ängeln + att han åt upp Marias halva pizza. Det var nog det sjukaste jag nästan sett i matväg. Matlagning är grymt kul när man är fler än bara sig själv som ska äta. Det känns så betydelselöst då. Man kan lika gärna göra något skitenkelt och tråkigt eftersom det inte finns någon annan som kan uppskatta och njuta.

 

Jag kan inte svara på varför jag gillar mat och att laga mat men en bidragande faktor måste vara min svenska mamma som har hjälpt mig i köket sen jag kom till Sverige. Jag blev liksom inkastad i köksmiljön direkt, och gillade det. Numera när jag gör mat så får hon ”hjäpla till”, i bästa fall med att diska och ta fram de ingredienser som jag vill ha, och städa undan. Fast hon gillar det, många gånger så blir det ett av de få tillfällen som hon får vara med mig ensam, och nu väldigt begränsat när jag flyttat. Det bästa med att själv laga mat är att man får bestämma vad man ska äta, och det tråkigaste är nog när man hållit på länge för att göra nått smaskigt som bara tar 15 minuter att äta.

Mina favoriträtter som jag gärna gör när jag får besök är min egen kycklinggryta, lax eller quesadillas. Här ska ni få mina recept.

 

Kycklinggryta med ris/potatis 6 port:

5 kycklingfiler

3 röda paprikor

2 förp bacon

2 gula lökar

20 mellanstora champinjoner

Ca 4 hg falukorv.

5dl matlagningsgrädde

3 krm salt

3 krm svartpeppar

1 krm vitpeppar

Soya efter behov

 

Stek strimlad paprika, skuren bacon finhackad lök, och skivade champinjoner. Låt dem steka länge så de tappar vätska och får lite färg. Sätt kompotten i ett kärl.

Tärna sedan korven som ska stekas – sätt i kärlet

Tärna kycklingfiléerna 2x2 cm, stek dem sedan så de får fin färg. Tillsätt salt, vitpeppar, svartpeppar och salt. Tänk på att både korven och saltet är ganska salt i sig.

När allt är stekt, tillsätt de stekta ingredienserna med kycklingen. Häll över grädden och låt sjuda försiktigt 10 minuter. Rör om då och då. Tillsätt till sist soyan, som ger en fin färg och smak. Servera med potatis eller ris.

 

Henriks fredgaslax 6 port:

Hel sida lax

4 dl Creme fraiche

4 msk Fransk senap

3 msk Honung

2 krm Salt

1 krm vitpeppar

Filea laxsidan, dela den i två, (ryms annars inte i en form). Placera laxen med ”skinnsidan neråt”.

Blanda ihop creme fraiche, senap, honung, salt och vitpeppar. Häll gäggan över laxen – in i ugnen på 225 grader i 20-25 min.

Davids quesadillas:

2 hela grillade kycklingar

1 stor burk Dolmio pastasås

1,5 dl tomat pure´

2 gula lökar

MASSOR riven ost.

2 förp Tortillas (6 i varje)

2 krm salt

2 krm svartpeppar

4 msk grillkrydda

Rensa kycklingen ”ren”. Finstrimla sedan och stek sedan i panna. Tillsätt kryddorna. Häll över i kärl. Stek den finhackade löken gyllenbrun, sätt tillbaka kycklingen. Häll pastasåsen och tillsätt tomatpuré. Låt allt sjuda ihop under 5 minuter.

Ta en tortilla, sätt riven ost i ”botten”, på osten kycklingsmet och ännu mera ost på toppen för att det övre brödet ska fästa. Upprepa proceduren till bröden och smeten är slut.

Stek sedan bröden med innehållet på båda sidorna så de blir gyllen bruna. (När brödet blir så hårt att man kan försöka vända det utan att det böjs, då ska man vända och steka på andra sidan).

När alla klara, slica upp dem i ”kvartar” – sedan klart att serveras med valfria dippar. Gör gärna en god sallad till. Snabbt gott och enkelt!

Hejjs!

Av David Olovsson - 20 september 2010 18:39

I dagsläget har jag ingen mer information som jag vågar skriva här.

 

Väntar på att TV4 ska ringa så jag får veta vad som händer, (är sååå nyfiken).

De kommer filma på jobbet och även hema..

 

Hoppas kunna skirva något mer givande för er här innom kort.

 

Hejjs!

Ovido - Quiz & Flashcards